1403/07/01 09:58


50587   991
تاریخ انتشار: 1396/02/14 22:16
رئیس سازمان حافظت محیط‌زیست با بیان اینکه برای رفع مشکلات تالاب‌ها و تامین حق‌آبه آنها برنامه‌ریزی شد گفت:‌ تغییرات اقلیمی باعث توسعه ریزگردها شد.
 
 

به گزارش  سایت آماج به نقل از،خبرگزاری فارس از اهواز، معصومه ابتکار ظهر امروز در سمینار آموزشی مقابله با ریزگردها و سیلاب که در محل تالار گیت بوستان برگزار شد با بیان اینکه تنها خوزستان درگیر گرد و خاک نیست اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و ایلام  به دلایل تغییرات  اقلیمی نیز از مشکلات ریزگردها رنج می‌برند.
 وی افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی و سیلاب‌ها مختص ایران نیست و در غرب آسیا و شمال آفریقا نیز با شدت و حدت متفاوتی این جریانات مستقر است.
 رئیس سازمان حافظت محیط‌زیست با اشاره به آثار زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از ریز گردها  تاکید کرد: با توجه به شرایط زیست محیطی شرکت‌هایی که نظام HSE را رعایت نکنند به لحاظ حقوقی باید پاسخ‌گو باشند.
 ابتکار با تاکید بر اینکه باید مدیریت ریسک و بحران داشته باشیم تاکید کرد: باید در مقابل بحران‌ها و سیل‌ها مدیریت را تعریف کنیم که بتوانم در شرایط مختلف با این بحران‌ها مواجه شود.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر 33سال و نیم در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کند و رویکرد و نتایج این عملکرد مشخص است توضیح داد: رویکرد دولت در حوزه محیط‌زیست مشخص بوده و هدف آن توجه به توسعه پایدار است.
 ابتکار با بیان اینکه در دوره‌ای سیاست‌های زیست محیطی مغفول مانده بود توضیح داد: دولت تدبیر بارها اعلام کرد دولت محیط‌زیست است و برای محیط‌زیست در سطح ملی ارزش قائل است.
وی تاکید کرد: توسعه پایدار مورد نظر دولت تدبیر و امید توسعه‌ای که به تخریب و نابودی محیط زیست منجر شود نیست.
 ابتکار گفت: تاکیدات دولت بر مساله محیط‌زیست سبب شد در سال دوم دولت، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کند و همین امر سبب ایجاد پشتوانه‌ای قوی برای دولت شود.
وی بیان کرد: مشکلات تالاب‌ها و تامین حق‌آبه مورد نیاز آنها در این دولت مطالعه و برای آن برنامه‌ریزی شد.
 ابتکار با اشاره به طرح‌های کشاورزی و پرورش ماهی به عنوان طرح‌های توسعه‌ای  پایدار در خوزستان یادآور شد: سهم آبی که در خوزستان برای این طرح‌ها مصرف می‌شود سهم کمی نیست.

وی در خواست کرد: مصارف آبی باید بهینه و محصولی را که تولید می‌کنند برابر با میزان آبی باشد که مصرف می‌شود.

* هیچ طرحی در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی مجوز نگرفت

ابتکار با بیان اینکه هیچ طرحی در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی مجوز نگرفته است، تأکید کرد:  در دولت یازدهم ارزیابی‌های ریست محیطی پروژه‌ها از حالت تشریفاتی تبدیل به فرآیند جدی شد.

 وی با اشاره به اجرایی نشدن طرح 15 سد به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی گفت: ۱۶۷ طرح بزرگ از دولت گذشته نیز وجود دارد که یا به دلیل مشکلات زیست محیطی  یا قانونی متوقف شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی 8 هزار هکتار را با نهال‌کاری و تثبت خاک  از بیابان‌زایی نجات داد گفت: در برنامه ششم توسعه به موضوع گرد و غبار به خوبی توجه شده است.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: در هفته آینده لایحه هوای  در مجلس تصویب شود تا قانون جامعی برای پرداختن به موضوع گرد و خاک داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از مجموع ۲۷ مورد عمده گرد و غبار در سال  تنها سه مورد انها منشا داخلی و مابقی خارجی بودند.

ابتکار یادآور شد : در کشور عراق حدود 8 میلیون هکتار و عربستان سعودی با ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد.

وی با اشاره به اجلاس سال گذشته در مراکش عنوان کرد: در این اجلاس موضوع گرد و غبار خوزستان به صورت ویژه مطرح  شد و همین عامل سبب شد تا سازمان‌های بین‌المللی و  مراکزی که در پیش‌بینی طوفان‌های گرد و غبار دارند بیشتر به مساله ایران توجه کنند.

ابتکار تاکید کرد: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا برای خوزستان بسیار ویژه دنبال شد به همین دلیل اکنون در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر بنزین یورو چهار و در برخی شهرهای دیگر نیز گازوئیل یورو چهار توزیع می‌شود.

 

برچسب ها:
ابتکار ؛ گردوغبار ؛ خشکسالی ؛



Copy Right 2015 Artmis.ORG