1403/07/01 14:11


30473   976
تاریخ انتشار: 1395/11/13 22:19
امام جمعه موقت اهواز گفت: توسعه نامتوازن یعنی در کنار عظیمترین چاه های نفت، برای مسائل ابتدایی درمان مشکل داریم.

 

 

به گزارش سایت آماج نیوز از ایسنا،حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن حسن زاده در نخستین همایش حمایت‌طلبی اجتماعی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با تمرکز بر سرطان که امروز (13 بهمن ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد:  یکی از مهمترین تحولاتی که انقلاب به وجود آورد، تحول در عرصه پزشکی بود؛ ما تا چند سال بعد از انقلاب حتی یک متخصص یا جراح مغز و اعصاب در تمام خوزستان نداشتیم اما اکنون در استان چندین جراح مغز و اعصاب و سایر تخصص ها را داریم.

وی افزود: اگر جامعه ما به طور کامل بر اساس آموزه‌های دینی حرکت می‌کرد، حال اگر یک بیمار سرطانی، یک بیمار قلب و عروق یا یک بیماری که دچار سوختگی یا سانحه شده است، اگر به خاطر همکاری نکردن بنده یا دیگران، درمانش به تاخیر بیفتد چگونه باید در روز قیامت جوابگوی خدا باشیم؟ ما این اعتقاد دینی را داریم اما متاسفانه این عقب ماندگی وجود دارد. به هر حال نه با سعی و تلاش بلکه با یک جهاد از لحاظ فرهنگی باید این مشکل را حل کنیم.

امام جمعه موقت اهواز گفت: آنچه از لحاظ شاخص‌های دینی و مذهبی برای جامعه مهم است، سلامت جسمی و روحی با هم است نه تنها سلامت جسمی و نه سلامت روحی به تنهایی.

وی اظهار کرد: تعریفی که ما از سلامت انسان داریم بسیار گسترده است. در غرب تعریف محدودی از انسان دارند اما آنچه که ما داریم به آیه شریفه  "آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک و ستمی نیالودند، ایمنی تنها برای آنهاست و آنان هدایت یافتگانند" بازمی‌گردد. آنچه که ما در عبادات داریم مثل روزه که بالاترین عبادت‌هاست مشروط بر اینکه به بدن ضرر نرساند و اگر روزه برای بدن ضرر داشته باشد، حرام است. یا مثلا در نماز خواندن وقتی ایستاده نماز خواندن سلامتی کسی را به خطر می‌اندازد، باید نشسته نماز بخواند.

حسن زاده افزود: برای ایجاد تحول مطلوب در جامعه به سه عنصر نیاز داریم. یک عنصر و یک پایه مهم علم است. از نظر علمی دانشمندان آن رشته باید متناسب با نیازها، بتوانند آخرین یافته‌های علمی را بیابند. مثلا درباره محیط زیست، پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و استان‌های دیگر دانشمندان باید بیابند که چه کاری انجام دهند تا بتوانیم این موضوع را از لحاظ علمی حل کنیم.

وی ادامه داد: عنصر و پایه دیگر، عنصر فرهنگی است و از لحاظ فرهنگی باید جامعه به سمت و سوی وضع مطلوبی که نیاز داریم، سوق داده شود. مثلا در مورد بیماری‌های سرطانی وقتی دانشمندان و صاحب نظران ما در این رشته می‌گویند ورزش کنیم، کمتر کسی حرف آنها را عملی می‌کند و اگر ورزش در جامعه بصورت یک فرهنگ رایج نشود، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

امام جمعه موقت اهواز گفت: به یک کار فرهنگی به خصوص در مورد بیماری‌هایی که نیاز است جامعه با آنها آشنا شود، نیاز داریم. باید فرهنگ ورزش بسیار رایج شود تا ورزش دیگر عیب نباشد.

وی افزود: مساله و عنصر سوم قانون است. قانون باید متناسب با نیاز هایی که داریم و برای رسیدن به آن تحول وضع شود.

حسن زاده ادامه داد: دست ما از لحاظ فرهنگی بسیار باز است. در روایات و آیات قرآن، در زمینه های مختلف بهداشتی مثل بهداشت غذایی، اینکه چه غذایی استفاده شود، چه غذایی حلال و چه چیز حرام است و نباید استفاده شود، نحوه غذا خوردن، مدت زمانی که برای غذا خوردن صرف می کنیم، فاصله زمانی بین غذا و هرآنچه ما در روایات داریم با علم امروز کاملا منطبق هستند.

وی اظهار کرد: نمونه دیگر روایات و آیات قرآنی که در زمینه بهداشت مسائل و روابط جنسی داریم، بسیار پیشرفته و کامل است و این همان مسائلی است که پیامبر حدود 1400 سال پیش فرموده و آورده اند. از این جهت از لحاظ فرهنگی می توانیم جامعه را آماده کنیم و این امر به یک عزم ملی و جهادگونه نیاز دارد. در زمینه قوانین هم احکام ثانویه را داریم که هیچ محدودیتی در این زمینه نیست.

امام جمعه موقت اهواز گفت: مطلب دیگر مربوط به شناخت کمبودها است، باید بدانیم نیازهای جامعه ما چه هستند. مثلا بیماری های واگیر در یک برهه زمانی مساله مبتلابه جامعه ما بود که به همت مسئولین و عوامل اجرایی حل شد، اما باید ببینیم جامعه اینک به چه چیزی نیاز دارد. باید با استفاده از علم، فرهنگ و قوانین این نیازها را شناخته و برطرف کنیم.

حسن زاده افزود: ناراحتی ما این است که چرا با وجود این منابع غنی دینی، جامعه ما هنوز جامعه توسعه یافته‌ای نیست. در بحث خیرین مدرسه‌ساز، استان خوزستان رتبه دوم یا اول در کشور را دارا است زیرا روی این موضوع کار شده است. شخص مدرسه‌ای را می‌سازد، صفر تا صد مساله را انجام می‌دهد اما از لحاظ فرهنگی، خیرین سلامت در بخش‌های مختلف کار انجام داده اند، اما این کارها نسبت به آنچه ما در استان خوزستان داریم، بسیار کم است زیرا تقاضا زیاد است و عرضه بسیار کم.

وی اظهار کرد: این توسعه نامتوازن یعنی اینکه ما در کنار عظیم‌ترین چاه‌های نفت، برای مسائل ابتدایی از نظر درمان مشکل داریم. یکی از روستاها بیماری داشتند و واحد نیشکر کنار آنها بود اما متاسفانه هرچه التماس کردند که با آمبولانس این واحد مریض را به  بیمارستان منتقل کنند، مسئولان واحد گفتند که قانون به ما اجازه نمی دهد و این یعنی همان توسعه نامتوازن.

اکنون ناراحتی ما این است در جاهای دیگر دنیا شرکت های معتبر در جاهایی که سطح فروششان بالا است، باید قسمتی از درآمدشان را صرف کارهای عمرانی آن منطقه کنند. برای این موضوع نیز استدلال دارند و آن این است که چه بسا محصولات ما آسیب هایی به محیط زیست وارد کند و ما برای جبران نیز باید این کار را انجام بدهیم. حال آنان برای خود برنامه گذاشته اند و در حال انجام آن هستند و ما اینجا فریاد دینداری سر می دهیم اما در عمل به قول امیرالمومنین(ع) دیگران به قرآن عمل کردند و ما در انجام آن مانده ایم.

برچسب ها:
حسن زاده ؛ چاه نفت ؛ توسعه ؛



Copy Right 2015 Artmis.ORG