1403/07/09 17:02


20250   8769
تاریخ انتشار: 1395/02/18 17:52
مسئول پروژه آب انرژی شرکت پتروشیمی مارون:
یکی از مهندسین شرکت پتروشیمی مارون گفت: برگزاری نمایشگاه نفت باعث توسعه می شود و تاثیر زیادی در روند کارهای پتروشیمی ها دارد.

به گزارش آماج نیوز؛ بهرام شهبازی با بیان این که نمایشگاه نفت یک مجمع است که تمام پتروشیمی ها و شرکت های داخلی و خارجی در آن حضور پیدا می کنند، افزود: از آن جایی که شرکت پتروشیمی مارون نیز برای آینده طراحی هایی برای خود دارد، با حضور در این نمایشگاه می توانیم با شرکت های خارجی نیز در خصوص ایده و کار شرکت توضیح دهیم و با آن شرکت ها برای اجرای این طرح ها، تفاهم نامه بنویسیم و همچنین مشتریانی که از کشورهای خارجی وارد این نمایشگاه می شوند، با محصولات این شرکت آشنا می شوند و دیدگاه دیگری نسبت به پتروشیمی پیدا می کنند.

مسئول پروژه آب انرژی شرکت پتروشیمی مارون در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: شرکت پتروشیمی مارون یکی از 100 شرکت برتر ایران است که خوارک این شرکت مخلوطی از گازهای سیتوپالاس است از "این جی ال آی" منطقه خوزستان جمع آوری و در شرکت "سی تو ریکاوری" که مربوط به پتروشیمی مارون است در اهواز تفکیک می شوند. گازهای اتان و پروپان در آنجا  کمپرس و مایع می شوند و به وسیله خط لوله به پتروشیمی ماورن و ماهشهر ارسال می شود.

شهبازی افزود: گازهای سبک نیز برای سوخت شهری به شرکت گاز تحویل داده می شوند و گازهای ارسالی به پتروشیمی مارون در واحد" اولوفنش" شکسته می شوند و به ملکول های اتیلن و پروپلین که ارزش افزوده بالایی دارند، تبدیل می شود.

وی ادامه داد: ملکول هایی اتیلن در واحدهای پایین دستی واحد اولوفین تبدیل به پلی اتیلن های سبک و سنگین می شوند و در واحد اتیلین گلایگول تبدیل به اتیلن گلایگول می شود. گاز پروپیلن در واحد پلی اتیلن تیدیل به پلی پرو پیلن می شوند که هر کدام از پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن ها،  کاربردهای مختلفی در صنایع پایین دستی دارند.

شهبازی با بیان این که پتروشیمی مارون تشکیل شده از سه واحد پایین دستی که محصولات میانی را تولید می کند، افزود: واحد اولوفین به عنوان واحد مادر،خوارک واحدهای پایین دست است که پلی اتیلن، پروپیلن و اتیلن گلایگول را تشکیل می دهد و یک واحد یو تی لی تی که تسهیلات جانبی است و تولید بخار می کند و آب حاضل از آن برای مصرف واحدهای پتروشیمی مارون است.

این مهندس شرکت پتروشیمی مارون با بیان این که واحدهای  این شرکت با ظرفیت کامل در سرویس هستند، اظهار کرد: واحد اولوفین با ظرفیت 93 تا 95 درصد در سرویس است، واحد پلی اتیلن سنگین با 100درصد ظرفیت، واحد اتیلن گلایگول با ظرفیت 110 درصد و واحد پی پی پروپیلن با ظرفیت حدود 70 تا 80 درصد در سرویس است که این موضوع به علت  کمبود خوراکی است که در طراحی اولیه واحد در نظرگرفته شد و قرار شد درآینده بخشی از پروپیلن تولیدی منطقه به واحد پتروشمی مارون تحویل داده شود تا ظرفیت واحدپروپیلن هم به ظرفیت 100 درصد برسد.

شهبازی در ادامه افزود: در حال حاضر کمبود خوراکی که در طراحی اولیه واحد در نظر گرفته شده بود را از پتروشیمی شاهزند اراک دریافت می کنیم و طرح هایی نیز برای آینده شرکت داریم که از پالایشگاه آبادان دریافت می کنیم و ظرفیت این واحد را هم  به 100 درصد می رسانیم.

وی در خصوص برنامه های آینده این شرکت گفت: خوراک واحدها و ظرفیت های واحدها را افزایش می دهیم،  طرح هایی نیز در دست مطالعه است که ظرفیت واحد اولوفین را از 100 درصد به 120 درصد افزایش دهیم.  همچنین واحد های پلی اتیلن سبک و  اتیلن گلایگول را در آینده از 100 درصد  به 120 تا 130 درصد افزایش می دهیم تا بتوانیم بخش عمده ای از ظرفیت واحدها را در اختیار داشته باشیم.

شهبازی در ادامه عنوان کرد: محصولاتی همچون پلی اتیلن و پلی پروپیلن در صنایع پایین دستی کاربردهای فراوانی دارند، این کاربردها در بخش خانه سازی، صنعت اتومبیل و صنعت های مختلف پایین دستی است که در حال حاضر هم در این خصوص با ازدیاد مشتری روبه رو هستیم.

وی با بیان این که محصولات شرکت پتروشیمی مارون علاوه بر این که  در داخل تولید می شوند به کشورهای ترکیه، چین و اروپا نیز صادر می شوند اظهار کرد: هیچ مشکلی در تولید و صدور محصولاتوجود ندارد  و محصولات شرکت به طور مرتب در حال فروش  است و تاکنون هم مشکلی در بحث قیمت نداشته ایم .

این مهندس شرکت پتروشیمی مارون اذعان کرد: شرکت پتروشیمی مارون در گذشته مشکلاتی داشت که آن  مشکلات باعث نشد خللی در کار و تولید ایجاد شود و مشتریان این شرکت به لحاظ خوراک مورد نیاز صنعتی همیشه تامین بودند. در حال حاضر هم که فضا خیلی بازتر شده در شرایط بهتری به سر می بریم و محصولات این شرکت به خوبی به فروش می رود.

 

شهبازی در ادامه در خصوص آلاینده هایی که این شرکت ممکن است برای محیط زیست داشته باشد گفت: یکی از اهداف مدیریت پتروشیمی مارون توجه ویژه به حفظ محیط زیست است.

مسئول پروژه آب انرژی شرکت پتروشیمی مارون افزود: یک سری اشکالات در سیستم وجود دارد اما قابل حل است . طراحی شرکت ماورن همانند شرکت های خارجی است  و خروجی این شرکت مطابق طراحی خارجی است که متناسب با محیط زیست تاسیس شده است، همچنین در بعضی مواقع که تغییراتی صورت می گیرد و ممکن است باعث آلودگی شده باشد، در این موقع آب های سطحی کفِ کارخانه آلودگی ها را جمع آوری و وارد یک مخزن کرده و به وسیله پمپ به پتروشیمی فجر ارسال و مورد تصفیه قرار می گیرند و مطابق استاندارد های محیط زیست وارد دریا می شود.

 

 




Copy Right 2015 Artmis.ORG