1403/06/31 19:05


10127   6356
تاریخ انتشار: 1395/02/01 16:22
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شیوع دیابت در خوزستان نیز از 15 درصد به 20 درصد رسیده که نشان می‌دهد کنترل مناسبی بر روی عوامل ایجادکننده دیابت نبوده است و کوری، قطع عضو و نارسایی کیلویی نتیجه آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگارآماج نیوز، دکتر اسماعیل ایدنی در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزارشد، با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که از سال 1390 تا سال 1400 میزان بیماران دیالیزی 2 و نیم برابر شود  اظهخار کرد : در سال 1400 تعداد 50 هزار بیمار دیالیزی خواهیم داشت و بنابراین لازم است که بیماری دیابت کنترل شود.

وی بیان کرد: دیابت علت بسیاری از ناتوانی‌ها و مرگ و میرها است و شیوع این بیماری در سطح جهانی، ملی و استانی در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه  مهم‌ترین‌ عامل پیشگیری از دیابت اصلاح روش زندگی است، تصریح کرد: نیاز است  جهت ارتقاء سلامت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب شود و بر اصلاح روش‌های زندگی با مورد توجه دادن شعار سال " غلبه بر دیابت" تاکید شود.

 

 

انسان سالم محور توسعه پایدار

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایداراضافه کرد:  اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد و به شعار سال پای بند بود چراکه انسان سالم محور توسعه پایدار است.

وی گفت: توسعه پایدار تنها از مسیر توسعه انسانی عبور می‌کند و توسعه انسانی نیز بر پایه انسان سالم است، تصریح کرد: کلیه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف جامعه، از جمله سیاست‌های کلان و جزئی باید سلامت‌محور باشند.

ایدنی در ادامه با بیان اینکه سلامت یک مسئله کاملا فرابخشی است  عنوان کرد: به طور مداوم، تاثیر مدیریت صرف خدمات بهداشتی و درمانی بر ارتقا سلامت محدودتر می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر هدف‌های نهایی نظام‌های سلامت در سراسر جهان افزایش طول عمر با کیفیت خدمات سلامت تلقی شود؛ با تمرکز بر مولفه‌های حاکم بر سلامت قابل مشاهده است که بسیاری از عوامل تاثیر گذار بر سلامت، مقوله های فرابخشی است.

 

شعار هفته سلامت غلبه بر دیابت

 

ایدنی با بیان این‌که شعار امسال هفته سلامت "غلبه بر دیابت" انتخاب شده است تصریح کرد:  اهمیت انتخاب روزی به نام بهداشت از سال 1350 توسط سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گرفت و روز7  آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت در نظر گرفته شد. این روز در کشور ما مصادف با 18 فروردین ماه است.

 

وی عنوان کرد: یک روز جهت تمرکز بر سلامت ناکافی به نظر می‌رسید و به همین علت در کشور ایران این روز به هفته سلامت تبدیل شد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هفته سلامت از  اول اردیبهشت ماه جاری به مدت یک هفته در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه یکی از  مسایلی که در خوزستان به طور مستقیم و غیر مستقیم مشهود است ، عنوان کرد: و با تبعات آن از جمله مسئله ریزگردها و بحران‌های تنفسی و تصادفات جاده‌ای و سایر مقوله‌ها مواجه هستیم، نشان می‌دهد به مسئله توسعه، یک‌جانبه نگاه شده است.

 

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی/ اصلاح روش زندگی

 

وی اهداف هفته سلامت را : فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقا سلامت و تاکید بر اصلاح روش زندگی از جمله اهداف هفته سلامت است.

ایدنی گفت: بر دستگاه سلامت و تغییرات در سیمای بیماری‌ها توجه داشته باشد، عنوان کرد: اکنون بیماری‌های واگیردار حتی جزو 10 علت اول مرگ و میر در کشور ایران محسوب نمی‌شوند. ولی میزان بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سندروم‌های متابولیک، سرطان‌ها، سوانح و بیماری‌های تنفسی به عنوان خطرات اصلی نظام سلامت در کشور محسوب می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین بیماری‌های جدیدی از جمله آنفلوانزاها و برخی بیماری‌های عفونی در حال افزایش شیوع است بنابراین نظام سلامت باید به سوی شناسایی خطرات و طراحی و سازمان‌دهی حرکت کند.

وی با بیان این‌که بیماری‌‌های غیرواگیر بیشترین میزان عمر از دست رفته در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها از جمله بیماری‌های غیرواگیر هستند که بخشی از این بیماری‌ها با اصلاح الگوی روش زندگی کنترل می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز  با اشاره به اهمیت مشارکت و همکاری عمومی و توجه به نقش سلامت گفت: اهداف سلامت بدون همکاری مردم محقق نخواهد شد. بنابراین لازم است مشارکت عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری جهت داشتن زندگی سالم را مدنظر قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری سیاست‌گذاران و مدیران ارشد خوزستان در حمایت از برنامه سلامت بیان کرد: این موضوع در کارگروه سلامت و اهمیت غذایی خوزستان مطرح می‌شود و بدون حمایت‌های لازم نمی‌توان به اهداف سلامت دست یافت.




Copy Right 2015 Artmis.ORG