90678   1184
تاریخ انتشار: 1396/04/27 12:46
هر شخص مندائی در چهار عید بزرگ مندائی باید تعمید شود و خود با آرمان های کهن مندائی تجدید بیعت کند و چنانچه دچار خطایی غیر عمد شده باشد، از خداوند طلب مغفرت می کند،تعمید زن و مرد به یک گونه انجام می پذیرد و تمام مندائیان با لباس سفید برای تعمید حاضر شوند.

 

 

ناجی برنجی، امروز، در گفت و گو با خبرنگار آماج نیوز، در اهواز، با اشاره به برگزاری بزرگ ترین عید مندائی ها  که از دیروز آغاز و تا روز چهارشنبه هفته جاری به پایان می رسد، اظهار کرد: نام این عید "دهوا ربا" است؛ یعنی عید بزرگ، که به عنوان سال تحویل مندائی ها  نیزبه شما می رود.

وی با اشاره به نام گذاری این عید به نام روز عید پاک است، تصریح کرد: از روز عید پاک در آئین صابئین مندائی با نام "کنشو زهلی" یاد می کنند، که در این روز تمام صابئین مندائی به تعمید توسط علمای دین در آب جاری می پردازند.

عضو انجمن مندائی های اهواز در تشریح "تعمید" توسط مندائی ها گفت: در این روز، صائبین مندائی لباس سفید پوشیده و کنار رودخانه می روند و پس از تعمیدیافتن، به مدت 36 ساعت از غروب امروز تا چهارشنبه صبح در منازل خود  اعتکاف می کنند.

برنجی افزود: اعتکاف مندائی ها به این صورت است، که به مدت سه روز در خانه مراسم دینی، دعا و نیایش باید به جا آورده شود.

وی،  "دهوا حنینا" (= عید بزرگ)، "بنیه" مصادف با عید نوروز و به عنوان روزهای مقدس که به مدت 5 روز طول می کشد،  را از اعیاد مهم مندائی ها برشمرد.

برنجی با بیان اینکه مندائی ها 5 پیامبر دارند، توضیح داد: حضرت آدم، حضرت شیتل (شیث بنا بر باور مسلمانان)، حضرت نوح، حضرت سام، حضرت یحیی پیامبران جامعه مندائی هستند.

 

 

وی، به ترتیب، اشکندا، ترمیذا، گنزورا و ریش اد اُمّا، را درجات دینی مردان در دین مندائی ها برشمرد و افزود: کسانی که از این درجات برخوردار هستند، از احترام و جایگاه ویژه ای نزد صابئی ها بهره می برند.

برنجی با شاره به کتاب های مهم صابئین مندائی و محتوای مربوط به هرکدام از کتاب ها یادآور شد: کتاب قِلستا مربوط به ازدواج، کتاب انیانی با موضوع نماز و کتاب گنزاربا، کتاب رسمی و مهم ترین کتاب مندائی هاست.

وی در پایان با اشاره به سال مندائی گفت: سال مندائی به مانند سال شمسی 365 روز و ثابت است و این طور نیست که پس از چهار سال به مانند سال های کبیسه کم یا زیاد شود.

 

 

به گزارش سایت آماج نیوز، تعمید یکی از ارکان دین مندائی است، که صابئین مندائی به آن "مصوتّا" می گویند و از ریشه ی کلمه ی "صوا" است، که در زبان عربی "صَبَا / صَبَأَ" گفته می شود و لفظ "صُبّی" از آن گرفته شده است.

به باور صابئین مندائی، در عالم نور، در آغاز فرشتگان تعمید شدند و پس از خلق حضرت آدم و همسرش حوّا، فرشتگان آن را برای اولین انسان ها انجام می دادند و روش تعمید را به آدم و حوا آموزش دادند، به آنها تکلیف نمودند که فرزندان خود را به همین طریق آموزش دهند.

تعمید از منظر مندائیان یعنی ارتباط روحی و روانی با خداوند و تطهیر روح و روان و جسم. هر شخص مندائی مکلف است برای فرزند خود در سی و یکمین روز تولد انجام دهد.

هر شخص مندائی در چهار عید بزرگ مندائی باید تعمید شود و خود با آرمان های کهن مندائی تجدید بیعت کند و چنانچه دچار خطایی غیر عمد شده باشد، از خداوند طلب مغفرت می کند، ولی حتی اگر گناه بزرگ را انجام داده باشد باز هم باید تعمید کند و توبه نماید و از خداوند در هنگام تعمید طلب بخشش کند و البته غفران خطای آن با خداوند است. تعمید زن و مرد به یک گونه انجام می پذیرد و تمام مندائیان با لباس سفید برای تعمید حاضر شوند.

 

 عاطفه اسماعیلی منش

 





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار