30361   6785
تاریخ انتشار: 1395/10/25 18:57
برنامه ریزی برای توسعه میدان نفتی جفیر/توسعه با رویکرد هوشمندسازی میزان ذخیره درجای میدان نفتی جفیر، ۲٫۱ میلیارد بشکه نفت خام است که در راستای توسعه این میدان نفتی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی در کشور، سناریوی توسعه میدان جفیر را با رویکرد هوشمندسازی ارائه داده است. به گزارش پایگاه خبری […]



 

میزان ذخیره درجای میدان نفتی جفیر، ۲٫۱ میلیارد بشکه نفت خام است که در راستای توسعه این میدان نفتی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی در کشور، سناریوی توسعه میدان جفیر را با رویکرد هوشمندسازی ارائه داده است.

به گزارش سایت آماج نیوز به نقل از پایگاه خبری اهوازنو : میدان نفتی جفیر، میدان نفتی در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان در ۵۰ کیلومتری غرب اهواز قرار دارد که در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق میدان آزادگان مستقر می‌باشد. ذخیره درجای نفت این میدان برابر ۲٫۱ میلیارد بشکه برآورد شده است و میزان تولید نفت خام آن، معادل ۵۰ هزار بشکه در روز، می‌باشد. میدان جفیر همچنین دارای چند مخزن لایه‌ای گاز بوده که تولید گاز طبیعی آن معادل ۶٫۳ میلیون فوت مکعب در روز می‌باشد. این میدان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان به‌شمار می‌آید که توسعه آن به شرکت پتروایران واگذار شده‌است.

 

بنابراین گزارش، در سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷، چهار حلقه چاه اکتشافی در میدان جفیر حفاری شد، که به شناسایی سه مخزن انجامید. این سه مخزن نفتی، به ترتیب عمق، عبارتند از: ایلام، سروک و گدوان. میدان نفتی جفیر، در مجاورت میدان‌های آزادگان، یادآوران و آب تیمور واقع گردیده‌است. بر روی نقشه همتراز سطحی، طول میدان ۱۴ کیلومتر و عرض آن، در حدود ۷۰ کیلومتر، می‌باشد. توسعه میدان در حال انجام می‌باشد و تولید زود هنگام آن، با دبی سه هزار بشکه در روز، راه اندازی شده‌است. در حال حاضر پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرجع هوشمندسازی چاه‎های نفتی در کشور، سناریوی توسعه میدان جفیر را با رویکرد هوشمندسازی (Intelligent Attitude) ارائه داده است.

تورج بهروز، رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان‎های پردیس بالادستی نفت در پژوهشگاه صنعت نفت گفت : “پژوهشگاه به عنوان نخستین ارگان صنعت نفت در زمینه هوشمندسازی مخازن ورود کرد و به همت محققان و متخصصان خود توانست نخستین پایلوت چاه هوشمند در ایران و خاورمیانه را طراحی کند و بسازد. پژوهشگاه در این حوزه با شرکت‎های مختلف از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت نفت و گاز اروندان مذاکرات و فعالیت‎های مشترکی داشته است.”

 

بنابراین گزارش، استفاده از فناوری مخازن هوشمند، نگرش جدیدی در دنیاست و ویژگی‎هایی مثل لحظه ای بودن (Real Time)، کنترل از راه دور، نبود حضور شخص در محل و متعاقب آن کاهش خطرات فردی، تصمیم‎گیری سریع، کاهش هزینه‎های سرمایه گذاری و عملیاتی و افزایش بازیافت از مخازن از مزیت های مهم این روش است.

 

یادآور می شود: میزان ذخیره درجای میدان نفتی جفیر، ۲٫۱ میلیارد بشکه نفت خام است، که ۸۹ درصد آن از لایه ایلام، ۶ درصد از لایه سروک و ۵ درصد از لایه گدوان برداشت خواهد شد، که در مجموع ۹۵ درصد نفت سنگین و ۵ درصد آن، نفت سبک است. در نتیجه، نفت این میدان، به نسبت سنگین و درجه سنگینی آن API ۲۳ می‌باشد. میزان تولید نفت این میدان؛ ۵۰ هزار بشکه در روز، تخمین زده می‌شود

برچسب ها:
میدان نفتی ؛ جفیر ؛ نفت ؛




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار