20211   12536
تاریخ انتشار: 1395/02/15 19:07
فرهیختگان و اندیشمندان خیلی می توانند در راستای رفع حاشیه نشینی با ما همکاری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار آماج نیوز،  فرج الله خبیر عصر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بحث آسیب های اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد و اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد و فحشا، بی بند و باری و طلاق از جمله آسیب هایی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند.

وی  خطاب به مدیران کل حاضر در جلسه گفت: نقاط مختلف استان را مورد توجه و بررسی قرار داده و برای آنها برنامه داشته باشید. البته مقرر شده تا ستادی برای مدیریت آسیب های اجتماعی برای این مناطق خاص و حاشیه تشکیل شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان تصریح کرد: با گروه هایی که در زمینه توانمندسازی جوامع محلی قادر به فعالیت باشند، قرارداد هم خواهیم بست ولی متأسفانه تاکنون چنین گروه هایی را در خوزستان پیدا نکردیم.

وی بیان کرد: هر چه در راستای بهبود وضعیت این مناطق تلاش کنیم ممکن است باعث رشد جمعیت در این مناطق هم شود. به عنوان نمونه اگر معیشت و شغل روستاییان تأمین نشود و مباحث توسعه روستایی را مدنظر قرار ندهیم برای تعداد محدودی کار ایجاد می شود، برای همین روستاییان با کمترین هزینه ممکن خانه ای بین ۳۰ تا ۵۰ متر را در شهر اجاره کرده و به حاشیه نشینی پناه می برند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: تراکم جمعیت در خانه های مناطق منبع آب، ملاشیه و حصیرآباد شهر اهواز بسیار بالا و دسترسی به خدمات شهری برای شهروندان این مناطق یا غیرممکن و یا با هزینه بسیاری همراه است. البته با تمام این اوصاف نمی شود نسبت به مردم بی تفاوت بود و ساماندهی آنها را باید بر عهده بگیریم و همچنین نمی توان به یکباره  ۶۰۰ هزار نفر را وارد شهر کنیم.

 خبیر با بیان اینکه از سال ۸۴ ، ۸۵ به این سمت تمام سکونتگاه های غیررسمی استان عمدتا مورد مطالعه قرار گرفته به ویژه توسط دانشگاه چمران اهواز و این مطالعات باید مورد اجرا قرار بگیرد، افزود: جمعیت، ترکیب سنی، جنسی و قومی همه مورد توجه قرار گرفته (فقط ۴۰ هکتاری اندیمشک نبوده) است. حاشیه شهر دزفول، اهواز، بندر امام، چمران اهواز، شوشتر و امیدیه به همین ترتیب آبادان و خرمشهر همه مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی در آبادان و خرمشهر را به گستردگی در اهواز، ماهشهر، بندر امام، امیدیه، دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان و اندیمشک نداشتیم و علت این حاشیه نشینی با آمار بالا در برخی مناطق بررسی شده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: باید مناطق هدف را تعیین و کارهای ویژه ای برای آنها انجام بدهیم. این مناطق باید توانمند شوند و در نهایت نیز آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند. بحث اعتیاد و یا طلاق با ایجاد زمینه مناسب همچون میکروبی رشد می کند و اگر محیط را به سمت پاکی سوق بدهیم دیگر اینطور نخواهد شد.

خبیر با اشاره به جهانی بودن معضل حاشیه نشینی اظهار کرد: وزارت بهداشت طی دو سال اخیر خدمات بهداشتی و درمانی خوبی را در مناطق محروم ارائه داده و تا وقتی همه دستگاه ها چنین احساس مسئولیتی را نداشته و احساس ضرورت نکنند، مسئله حل نمی شود.





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار