20200   8171
تاریخ انتشار: 1395/02/14 17:17
جلسه هماهنگی بنیاد نخبگان خوزستان و آموزش و پرورش استان جهت اجرای جشنواره دانش آموزی دریا و طرح دوست علمی در محل اداره کل آموزش و پرورش خوزستان برگزار ش

به گزارش سایت آماج نیوز و به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان خوزستان، دکتر علیرضا زراسوندی در این جلسه که در محل اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد،  به تشریح طرح شهاب، چگونگی برگزاری جشنواره دانش آموزی دریا و طرح دوست علمی پرداخت.

دکتر زراسوندی اظهار کرد: طرح شهاب که جزو برنامه های سال 95 است در حوزه آموزش و پرورش ابتدایی در حال انجام است، این طرح ها به دو مقوله کنکور و آمادگی المپیادها کمک می کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان هم در این جلسه گفت آموزش و پرورش می تواند به انتخاب خود بین 50 تا 80 نفر از دانش آموزان مستعد در طی یک سال را به بنیاد معرفی کند تا در دوره های سه روزه به صورت مستقیم با کمک استعدادهای برتر آموزش ببینند و دانش آموزانی که به بنیاد معرفی شوند، در بازه زمانی باقیمانده تا کنکور یکی از دروس سه دوره را با کمک نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاه آموزش می بینند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در این باره گفت: طرح دوست علمی معیاری برای سنجش نخبه است که آموزش و پرورش آمادگی دارد با همکاری اداره استعدادهای درخشان، زمینه ارتباط را فراهم کند تا این طرح به مرحله اجرا برسد.

جمشید کمایی افزود: رصد و پیگیری شناسایی و هدایت استعدادهای برتر( طرح شهاب) از سوی آموزش و پرورش تقویت می شود تا با تکنیک های علمی که مد نظر بنیاد نخبگان خوزستان است، یک رصد و مراقبت با فاصله صورت بگیرد.

 کمایی ادامه داد: دو کار مهم در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است که یکی عملیاتی شدن طرح نخبگان مهارتی است، یعنی این دیدگاه را عوض کنیم و به جای این که بگوییم دانش آموزان ضعیف در مباحث فنی و حرفه ای ورود کنند.

وی همچنین از اجرایی شدن طرح نخبگان مهارتی سخن گفت و با بیان این که یک کارگروه تکنسین ماهر برای این طرح باید تشکیل شود، افزود: دانش آموزان باید کارهای فنی انجام دهند تا طرح نخبگان مهارتی یک خروجی خوب داشته باشد.

 کمایی دستور کار دوم آموزش و پرورش را توزیع متوازن بین رشته ای و امکانات و شرایط آموزش وپرورش و فعالیت دانش آموزان عنوان کرد که از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه از اجرایی شدن مسابقات ملی مهارت در سطح ملی خبرداد و افزود: آموزش و پرورش سعی بر این دارد که نخبگان مهارتی را در سطح ملی اجرایی کند.

وی تاکید کرد: نخبگان مهارتی، اختراعات خوبی دارند و می توانند در جشنواره جوان خوارزمی شرکت کنند.

کمایی به جشنواره خوارزمی در رده سنی نوجوانان اشاره کرد و عنوان کرد: جشنواره نوجوان خوارزمی هم دو سال است که در حال اجراست و می توان آن را به طرح شهاب وصل کرد.

وی در ادامه با اشاره به33 پژوهش سرای فعال گفت: طرح تقویت پژوهش سراها در آموزش و پرورش مورد توجه است که 33 پژوهش سرای فعال در استان خوزستان است و تعداد  هشت پژوهش سرای دیگر پیشنهاد داده شده تا فعالیت خود را آغاز کنند البته تعداد  شش تا از این پژوهش سراها در مناطق محروم فعال می شود، آموزش و پرورش از بنیاد نخبگان خوزستان انتظار دارد که به ایده های فکری و علمی و تقویت امکانات پژوهش سراها کمک کند

کمایی ادامه داد: آموزش و پرورش به دنبال این است که در ناحیه 2 و 4 اهواز، پژوهش سراها را به انجمن های علمی مدارس وصل کند  و با عنوان( پژوهش سراها یک روز در مدرسه)  فعالیت کند، همزمان معلمان در کلاس حاضر می شوند و آموزش می دهند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: دو شاخص مدنظر آموزش و پرورش است یکی امتحانات نهایی سال سوم و دیگری، فعالیت های کنکوری، مشاوره ای، تست زدن ها و توصیه به خانواده ها. که این دو مورد در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است تا با شیب ملایم و پایدار یک جهش اتفاق بیفتد، در این زمینه بنیاد نخبگان می تواند به آموزش و پرورش کمک کند.

وی افزود: آموزش و پرورش همچنین از آموزشگاه های علمی آزاد برای تقویت هر چه بیشتر دانش آموزان دعوت کرده و انتظار دارد که دیگر دستگاه های مرتبط با آموزش در استان در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند تا از رتبه های برتر و زیر 1000 کنکور تجلیل به عمل بیاید

بنیاد نخبگان خوزستان در این زمینه مبلغ 5 میلیون تومان به آموزش و پرورش کمک کرد تا بتواند از دانش آموزان رتبه برتری تجلیل کند.

در ادامه رییس بنیاد نخبگان خوزستان با تشریح طرح دوست علمی گفت: برای اجرای طرح دوست علمی،آموزش و پرورش باید اعلام کند که چه درسی مدنظر استان است  تا تقویت شود و روی آن کار شود.

در پایان بخش نخست این جلسه، درس شیمی که دو رشته ریاضی و تجربی کاربرد دارد، برای طرح دوست علمی انتخاب شد و بنیاد نخبگان اعلام آمادگی را برای تحت پوشش قراردادن تعداد 50 تا80 دانش آموز برای 4 ناحیه اهواز اعلام کرد.

 در بخش دیگر این جلسه، رییس بنیاد نخبگان خوزستان به تشریح موضوع جشنواره دانش آموزی دریا پرداخت.

دکتر علیرضا زراسوندی گفت: این جشنواره، برای آشنایی دانش آموزان با مقوله علم و فناوری دریا و در راستای آمایش سرزمین است  و برای این است که دانش آموزان یک استان  با توانمندی های ساحلی تربیت شوند.

زراسوندی افزود: این جشنواره در بخش های مختلف برگزار می شود و استان خوزستان به عنوان یک استان ساحلی باید در این نمایشگاه حضور پررنگ داشته باشد.

وی تاکید کرد: به روسای آموزش و پرورش مناطق باید تاکید شود تا طرح های فناورانه دانش آموزان به دبیرخانه بنیاد نخبگان ارسال کنند و بنیاد نخبگان، طرح ها را به این جشنواره ارسال کند.

 زراسوندی ادامه داد: دستورالعملی برای ارسال فراخوان جشنواره تنظیم شود که زمان اجرا در آن قید شود و با هماهنگی برای شهرستان هایی که امکانات دریایی و رودخانه ای دارند، ارسال شود.

وی عنوان کرد: برنامه بازدید برای دانش آموزان مستعد استان که تا به حال با تجهیزات دریایی آشنایی نداشته اند، برگزار شود

در همین زمینه، آموزش و پرورش اعلام کرد: دو مرکز الزام به شرکت در این جشنواره می شوند و دیگر مناطق با اولویت ساحلی، با نگاه ویژه تر شرکت کنند و دانش آموزان رشته های خاص هم به صورت ویژه دعوت شوند.

پیگیری روسای آموزش و پرورش برای شرکت  دانش آموزان در جشنواره دانش آموزی دریا از مواردی بود که بر آن تاکید شد.

 

 





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار