20184   7172
تاریخ انتشار: 1395/02/12 15:38
متخلف شکار یک قطعه پرنده پری شاهرخ(مرغ انجیرخوار)در ایذه دستگیری شد.

به گزارش  سایت آماج نیوز وبه نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، متخلف شکار یک قطعه پرنده پری شاهرخ(مرغ انجیرخوار)در ایذه دستگیر شد.عباس سلطانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه گفت: در حین گشت و کنترل در بخش سوسن به یک نفر شکارچی در حال شکار برخورد نموده که اقدام به شکار یک  قطعه پرنده بسیار زیبا به نام پری شاهرخ نمود که متخلف شناسایی و اسلحه آن ضبط گردید.

لازم بذکر است،پری شاهرخ پرنده‌ای به طول حدود بیست سانتیمتر است. پرنده نر با بال‌ها و انتهای دم سیاه و پرهای زینتی به‌رنگ زرد درخشان در قسمت سر، شکم و کناره‌های دمش است، ولی ماده و نابالغ این پرنده سبز مایل به زرد با بالها و دم پررنگ‌تر و سطح شکمی تقریباً خاکستری که تا حدی رگه‌رگه می‌باشد است و در بین شاخ و برگ درخنان تشخیص آن دشوار می‌باشد.

پرواز پری شاهرخ سریع و موجی است. با نشیب و فرازهای طولانی که با یک اوج گرفتن خاص روی شاخه می نشیند. او معمولاً نزدیک به نوک درخت، خود را در بین شاخ و برگ پنهان می‌کند. بین ۳ تا۶ تخم می‌گذارد و خوراکش حشرات و میوه‌ها هستند.

زیستگاه

پری شاهرخ درخت‌زی است و روی درختان برگ‌ریز پاییزی در درختستان‌ها، پارک‌های پردرخت، میوه‌زارهای کهن و جنگل‌ها زندگی کرده و بیشتر اوقاتش را در سایبان درختان می‌گذراند. او لانه‌اش را معمولاً بین دو انشعاب یک شاخه افقی به صورت آویزان می‌سازد.

پراکندگی

پری شاهرخ از پرندگان مهاجر تابستانی در غرب آسیا و اروپاست و فصل‌های سرد را در مناطق استوایی می‌گذراند. به صورت مهاجر عبوری در همه جای ایران دیده می‌شده ولی به‌دلیل نابودی زیستگاه‌های مختص به این پرنده، اعم از قطع درختان کهنسال باغها و پارکها، جمعیت این پرنده در ایران رو به کاهش نهاده است.

آواز

صدای این پرنده شبیه صدای زاغ است ولی آوازش نوای گوشنوازی دارد که یکبار شنیدن، باعث تمیزدهی آن میشود. آواز پری شاهرخ را بشنوید.

برچسب ها:
دستگیری ؛ شکارچی ؛ متخلف ؛ ایذه ؛




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار