170910   1196
تاریخ انتشار: 1396/11/26 19:57
استاندار خوزستان گفت: احترام به حقوق مردم از مقدمات توجه به حقوق شهروندی است و دوام و مشروعیت و قدرت یک حکومت در رضایت شهروندان از آن و مراعات حقوق آن‌ها توسط حکومت است.
 
 
به گزارش سایت آماج نیوز، به نقل از  خبرگزاری فارس از اهواز، غلام‌رضا شریعتی پیش از ظهر امروز در همایش حقوق شهروندی خوزستان که در محل سالن همایش شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حقوق شهروندی، فردی، مدنی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که شهروند به‌واسطه زندگی در یک قلمرو خاص و رابطه میان آن‌ها و دولت از آن برخوردار می‌شود.

وی افزود: حقوق اجتماعی و انسانی شهروندان هر جامعه یک موهبت الهی فرض می‌شود که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: واژه شهروند معمولاً همراه با واژه دولت مطرح می‌شود و ظهور آن را می‌توان مصادف با پیدایش نخستین دولت‌های ملی دانست.

وی با بابیان اینکه حقوق شهروندی ازجمله مفاهیم جدیدی است که به‌طور ویژه به برابری و عدالت توجه دارد، گفت: حقوق شهروندی در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیداکرده است.

شریعتی عنوان کرد: احترام به حقوق مردم از مقدمات توجه به حقوق شهروندی است و دوام و مشروعیت و قدرت یک حکومت در رضایت شهروندان از آن و مراعات حقوق آن‌ها توسط حکومت است.

وی با تأکید بر اینکه اسلام به همه ابعاد زندگی بشر و حقوق آن‌ها توجه کرده است، بیان کرد: در این زمینه آیه 70 سوره اسرا دلیل واضحی بر تأیید لزوم رعایت حقوق شهروندی است.

استاندار خوزستان گفت: ازجمله مسائل مهم حقوق شهروندی در اسلام توجه به کرامت انسان‌ها به‌عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حیات و زندگی افراد، برابری بدون توجه به نژاد، رنگ، پوست و ... است.

وی افزود: که در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار به آن اشاره‌شده و امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری نیز مکرراً بر آن تأکید دارند.

شریعتی بابیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌تمامی حقوق انسانی و شهروندی اشاره‌شده است، عنوان کرد: رعایت و اجرای حقوق شهروندی از طرف حکومت برای همه مردم مورد تصریح قرارگرفته است.

وی بیان کرد: عملیاتی شدن حقوق شهروندی زمانی محقق می‌شود که همه افراد جامعه از کلیه حقوق مطرح‌شده در منشور حقوق شهروندی برخوردار بوده و به فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

استاندار خوزستان افزود: و شهروندان به‌عنوان اعضای جامعه در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته و در برابر حقوقی که دارند مسئولیت‌هایی را نیز در جهت بهبود وضع جامعه و ایجاد و نظم به عهده بگیرند.

وی عنوان کرد: به‌منظور اجرایی شدن حقوق شهروندی باید ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و معیارهای اخلاقی مرتبط با حقوق شهروندی به مردم آموزش داده شود.

شریعتی گفت: عدم شفافیت اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه در حوزه قوانین و مقررات مربوط به شهروندان موجب ایجاد مسائل و مشکلات خاصی می‌شود.

وی بیان کرد: با تأکید بر تحقق حقوق شهروندی بیان کرد: زمینه‌های اجرایی شدن تحقق آن را ابتدا باید میان کارگزاران و نهادی دولتی فراهم کنیم.

برچسب ها:
شریعتی ؛ حقوق شهروندی ؛ مردم ؛




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار