140772   1568
تاریخ انتشار: 1396/08/11 21:04
در اولین روز از نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان تفاهم نامه ای میان وزارت نفت و جهاد دانشگاهی اهواز منعقد شد. در همین روز نیز وزیر نفت از دکل 95 رگ سفید نیز بازدید به عمل آورد.

 

 

 

 به گزارش آماج نیوز حبیب الله بیطرف پیش از ظهر امروز روز پنجشنبه در آئین افتتاح نهمین نمایشگاه نفت خوزستان در اهواز اظهار کرد: توسعه ساخت داخل تجهیزات پرمصرف صنعت نفت یکی از برنامه های مهم وزارت نفت در برنامه ششم توسعه و تحقق اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ است.

وی افزود: در قالب این برنامه ۶ پروژه شامل پروژه حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف صنعت نفت، مروژه استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت نفت، مروژه مدل کسب و کار، کدینگ کالا و سامانه الکترونیکی تامین کالا در وزارت نفت، پروژه توانمندسازی ظرفیت های داخلی در قراردادهای جدید نفتی، پروژه ایجاد مراکز ازدیاد برداشت در دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر کشور در قالب ۹ قرارداد پژوهشی میدان محور و پروژه ایجاد انستیتوی تخصصی پایین دستی در دانشگاه ها و پژوهشگا های کشور در حال اجراست.

برگزاری نمایشگاه تخصصی نفت نشان از رشد علم و دانش در کشور است

علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز با حضور در این مراسم عنوان کرد: یکی از مولفه هاي اساسی اقتدار کشور حرکت کارون های عظیم اربعین است که این حرکت در حال گسترش یافتن است و از سوی دیگر نیز جایگاه علمی کشور نیز در حال رشد و تکامل بیشتر است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاهی همچون نمایشگاه تخصصی صنعت نفت بر اساس حرکت رو به رشد علم و دانش در کشور انجام شده است. ساخت تجهیزات و دستاورد های جدید و موفق نفتی از سوی جوانان این مرز و بوم نشان حقیقی از روند رو به رشد علم و دانش در کشور محسوب می شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به مشارکت بالای افراد جامعه در انتخابات برگزار شده عنوان کرد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید توانست برخی از شاخص‌های مهم کشور را ارتقاء ببخشد و از سوی دیگر نیز رشد اقتصادی کشور را مثبت کند. در همین راستا دولت باید تلاش خود را به کار بگیرد تا  مردم نیز این روند رو به رشد را در شاخص های زندگی خود حس کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان کشوری دیگر هیچ بهانه ای برای عدم توسعه در کشور ندارند گفت: مردم از مسئولان انتظار دارند تا حرکات این چنینی را افزایش دهند. مشکلات کشور در این زمان کم نیستند اما نباید از ظرفیت های موجود نیز غافل شد.

حسین زاده تصریح کرد: بيكاري، شكاف طبقاتي و آسيب هاي اجتماعي شاخص هاي نگران كننده ای  هستند که اقتدار و مولفه‌های نظام و سرمایه‌های اجتماعی کشور را آماج هدف خود قرار داده به همین دلیل است که باید برای آنها برنامه ای در دستور کار دولت قرار داد.

وی گفت: متاسفانه مسئولان ما  هنوز هم بعد از ٣٧ سال برای حل مشکلات کشور بخشي فكر مي کنند. نظام برنامه ريزي ما هم بخشي است. رويكرد هاي قديمي بر سيسيم برنامه ريزي حاكم است.

 

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: برای تغییر این رویکرد در دوره گذشته در یک حرکت غیرعقلانی، نظام برنامه‌ریزی کشور منحل و در دولت تدبیر و امید، مجددا احیا شد. اما متاسفانه همچنان در این برنامه‌ریزی‌ها همان نگاه قدیم و رویکرد بخشی‌نگری را داریم که با این رویکرد با نگاهی که در نظام برنامه‌ریزی وجود دارد، مشکلات کشور حل نخواهد شد. تا این رویکرد تغییر کند، نمی‌توانیم شاخص‌های نگران‌کننده موجود را متوقف کنیم یا تغییری دهیم.

ورود سرمایه گذاران نفتی به این حوزه تسهیل شود

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژِی مجلس نیز با حضور در این مراسم عنوان کرد: شركت ملي مناطق نفت خیز جنوب بيشترين میزان نفت موجود در كشور را توليد مي كند. برگزاری نمایشگاه نفت از سوی این شرکت بزرگ جای تقدیر و تشکر دارد.

وی همچنین با اشاره به فرسودگی تجهیزات موجود در این صنعت عنوان  کرد: به منطور حل این مشکل باید زمینه ورود سرمایه گذاران به این بخش را هموار کنیم. در همین راستا در هفته گذشته جلسه ای با حضور سرمایه گذاران نفتی با حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

عضو کمیسیون انرژِی مجلس گفت: متاسفانه در این زمان سرمایه گذاران های نفتی داخلی تمایل بسیاری به خرید تجهیزات از سایر کشورها دارند و نسبت به خرید از شرکت های تولید کننده داخلی رغبتی ندارند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه صنعت نفت در کشور اظهار کرد: در این زمان حداقل انتظاری که از این صنعت در کشور وجود دارد این است که در بحث تجهيزات در دنيا پيشرو  باشد. شرکت های چینی فعال در این حوزه چندین سال است که ارد بازار جهانی شده و توانسته در این مدت اندک جایگاهی بسیار خوب برای خود بسازد.

میرزایی با بیان اینکه صنعت نفت به روز و پيشتاز باشد ارتباط کشور ما با سایر کشورها در این زمینه تنها برای تبادل ايده باشه صورت بگیرد عنوان کرد: البته در این میان نباید ضعف شرکت های تولید کننده داخلی را هم نادیده گرفت. شرکت های تولید کننده تجهیزات نفت و گاز باید بتوانند علاوه بر فروش داخلی به جایگاه فروش خارجی و صادرات محصولاتشان هم برسند. این موضوع در كميسيون انرژي مورد بررسي قرار گرفته است..

پیام مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

بیژن عالی پور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در زمان برگزاری مراسم افتتاحیه به همراه وزیر نیرو در منطقه رگ سفید حضور داشت و به همین منظور پیام وی از سوی روابط عمومی این شرکت در مراسم افتتاحیه قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است:  

" صنعت نفت همواره به عنوان نماد وابستگي صنعتي ايران به كشور هاي غربي شناخته مي شد، پس از انقلاب اسلامي نخستين گام ها به منظور بومي سازي دانش هاي مرتبط با اين صنعت تغيير كرد. هسته اوليه اين فعاليت در قالب ستاد خودكفايي نفت تشكيل شد. چشم انداز فعاليت هاي اين ستاد قطع كامل وابستگي به ساير كشورها و رفع و تامين نيازمندي هاي داخلي بود.

در چهار دهه گذشته شاهد توليد و تامين ٧٠ درصد كالاهاي مورد نياز اين صنعت در کشور بوديم.  در دولت یازدهم و دوازدهم با بازگشت صنعت نفت به اوج، توليد پايدار  و فعاليت هاي توسعه ای در این صنعت در دستور كار دولت قرار گرفت.

مجموعه برنامه هاي نفت زمينه حضور دو چندان سازندگي ايراني در بازار بزرگ نفت فراهم مي كند."

 

 

 

امضای تفاهم‌نامه میان وزارت نفت و جهاد دانشگاهی در اهواز

ظهر امروز همچنین در جریان نخستین روز از نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی توسط حبیب‌الله بی‌طرف معاون امور پژوهش و فناوری وزارت نفت و حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی به امضا رسید.

بی‌طرف در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تفاهم‌نامه همکاری پنج ساله بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی کشور، امروز به امضا رسید که در چارچوب همکاری‌هایی در زمینه ساخت داخل، انتقال فناوری، شناسایی زمینه‌های بکارگیری بیشتر از ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی در حوزه صنعت نفت و گاز است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به علت ارتباط گسترده‌ای که با تمام دانشگاه‌های کشور دارد و در هر کدام از این دانشگاه‌ها یک ظرفیت‌ مهندسی، اجرایی و مطالعاتی ایجاد کرده است، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه پژوهش و فناوری در کشور به شمار می‌رود.

بازدید وزیر از دکل 95 رگ سفید

،بیژن نامدار زنگنه در اولین روز از نمایشگاه تخصصی نفت برای بررسی آخرین وضعیت آتش سوزی دکل حفاری شماره 95، از جاه 147 منطقه رگ سفید بازدید و در جریان روند مهار آتش سوزی این چاه قرار گرفت.

همچنین امروز پنجمین جلسه كمیته مدیریت بحران با حضور وزیر نفت از ساختمان مركزی شركت ملی حفاری ایران بصورت ویدئو كنفرانس (آنلاین) با تیم عملیاتی مستقر در محل چاه 147 رگ سفید برگزار شد

برنامه های جانبی نهمین نمایشگاه تخصصی نفت

نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخل صنعت نفت خوزستان با حضور 270 شركت و سازنده داخلی آغاز به کار کرد که از این تعداد 47 شرکت از استان خوزستان و 192 شرکت از دیگر استان‌های کشور هستند. از 270 واحد شرکت‌کننده در این نمایشگاه در مجموع 61 درصد آن‌ها سازنده، 34 درصد تامين‌كننده كالا و 5 درصد را شركت‌های خدماتی تشکیل می‌دهند .

غرفه‌های شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه در 10 هزار متر مربع فضای مسقف در 6 سالن و 3 هزار متر مربع فضای آزاد جانمایی شده‌ است .

در جریان نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخل صنعت نفت خوزستان برگزاری 2 سمينار تخصصی و 6 کارگاه آموزشی پیش‌بینی شده است که سمينار تخصصی"ساخت داخل و تشريح فعاليت‌های پژوهش و فناوری" در روز نخست و سمينار تخصصی "تشريح سامانه  EP" در روز دوم نمايشگاه برگزار می‌شود .

همچنین در طول 4 روز فعالیت این نمایشگاه 5 کارگاه آموزشی نيز از سوی شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO ) با هدف معرفی بيشتر صنعت راه‌اندازی به علاقمندان با عناوین "تجربیات راه‌اندازی در طرح توسعه میدان نفتی آذر"، "انجام عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری No Flaring و تقویت فشار" ، "آشنایی با متدلوژی OPERCOM در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی" ، " آشنایی با سیستم ICAPS " و "فعالیت‌های HSE در زمان بهره‌برداری و تعمیرات" برگزار می‌شوند .

رونمایی از 4 کالای جدید، رونمایی از 4 کتاب فنی-تخصص تألیف و ترجمه شده توسط کارشناسان و مهندسان مناطق نفت خیز جنوب در کنار رونمایی از اسناد و تمبرهای یادبود این شرکت، همچنین امضای تفاهم نامه‌ها وقراردادهای پژوهشی مرتبط با ساخت داخل و ازدیاد برداشت و حوزه‌های علوم جدید و محیط زیست و ایمنی از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است .

 نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان تا ۱۴ آبان ماه از ساعت ۹ تا ١٧ برای بازدید عموم دایر است.

 

 





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار