140747   2794
تاریخ انتشار: 1396/07/30 20:56
آخرین جزئیات حادثه کوی منبع آب در اهواز

 

 

به گزارش سایت آماج نیوز، به نقل از خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، ساعت هفت صبح امروز، کوه در منطقه کوی منبع آب  اهواز ریزش کرد و دو خانه در حوالی کوه، روی ساکنانشان آوار شدند؛ در این حادثه یک پسر سه ساله و یک دختر هشت ساله به علت گیر افتادن در زیر آوار فوت کردند.

پس از این حادثه گروه‌های امداد و نجات خود را محل حادثه رساندند؛ عملیات آوربرداری نیز شروع شد؛ دو جسد بی‌جان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

همچنین چهار نفر شامل دختر پنج ساله، پسر ۹ ساله، زن ۲۵ ساله و مرد ۳۰ ساله که مصدوم شده‌اند از زیر آوار بیرون کشیده شده و به بیمارستان منتقل شدند.

خبر درگیری و حمله مردم به شهرداری منطقه 7 اهواز نیز توسط شهردار این منطقه تکذیب شد؛ هر چند کلیپ‌هایی اعتراض‌آمیز از اهالی این منطقه در خطاب به شهرداری در فضای مجازی منتشر شده است.  

در این میان نشست فوق‌العاده ستاد بحران نیز با توجه به اهمیت موضوع بلافاصله تشکیل شد.

آخرین جزئیات حادثه کوی رمضان در اهواز را از زبان مسؤولان مربوطه دنبال می‌کنیم:

* آخرین وضعیت مصدومان

قائم مقام حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش کوه در کوی منبع آب اهواز در صبح امروز را اینگونه تشریح کرد.

- به دنبال این حادثه، چهار مصدوم از یک خانواده که زیر آوار مانده بودند، توسط عوامل اورژانس به بیمارستان‌های ما منتقل شدند که سه نفر از آنها به بیمارستان گلستان و یک نفر دیگر به بیمارستان امام خمینی منتقل شد.

- سه نفری که در بیمارستان گلستان بستری شدند، شامل زن، مرد و فرزند دختر پنج ساله آنها هستند که پس از اینکه تحت درمان قرار گرفتند، این زن و مرد از بیمارستان مرخص شدند.

- فرزند دیگر این خانواده که دختربچه‌ای چهار ساله بود بدون داشتن علائم حیاتی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود که متاسفانه جان باخته است، وی در بیمارستان هیج علائم حیاتی نداشت.

- ساعتی پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه مدیرکل مدیریت بحران استان به منظور قرار گرفتن در جریان مداوای مصدومان این حادثه، از این مصدومان عیادت کردند.

*اسامی کشته‌ها و مصدومان

رئیس مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی خوزستان دقایقی پیش اسامی کشته‌ها و مصدومان این حادثه را اعلام کرد:

1.زهره حیدری   ۲۵ ساله (مصدوم)

2.عباس کاظمی ۳۲ ساله (مصدوم)

3 مرضیه کاظمی   ۵ ساله (مصدوم)

4. مهرشاد مسعودیانی ۹ ساله (مصدوم)

5-شادمهر منصوریان. ۶ ساله(فوت)

6.شقایق کاظمی  ۴ ساله (فوت)

* اعزام دو قلاده سگ زنده یاب و چهار تیم امداد و نجات

رئیس روابط عمومی هلال احمر خوزستان از ادامه آواربرداری و اعزام دو قلاده سگ زنده یاب و چهار تیم امداد و نجات به منطقه کوی رمضان خبر داد و شرایط را اینگونه توضیح داد:

- صبح امروز به دنبال ریزش کوه در منطقه مسکونی کوی مبع آب  اهواز، هلال احمر نیز برای خدمات رسانی به منطقه اعزام شد.

- هلال احمر دو دستگاه آمبولانس، یک خودروی امداد و نجات، یک تیم واکنش سریع پنج نفره، چهار تیم امداد و نجات و تیم سگ های زنده یاب به همراه دو قلاده سگ به محل حادثه اعزام شدند.

- با توجه به حجم آوار و بر اساس اعلام اهالی محل، در دو منزل مسکونی سگ‌های زنده یاب به منطقه اعزام شدند؛ آواربرداری همچنان ادامه دارد و تیم های امدادی تا پایان اعلام عملیات فعال خواهند بود.

*شهردار اهواز: بارندگی شرایط در کوی رمضان اهواز را خطرناک تر می‌کند

منصور کتانباف توضیحاتی در ارتباط با حادثه امروز ریزش کوه در کوی رمضان به شرح ذیل داده است.

- بعد از اطلاع رسانی همکاران من در منطقه هفت، سازمان آتش نشانی و معاون خدمات شهری در صحنه حضور پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دادند.

- هنوز دستگاه های امدادی و آتش نشانی در منطقه حضور دارند؛ متأسفانه با وجود تخریب‌هایی که طی سال‌های قبل انجام شده بود، باز هم ساخت منازل جدید انجام شد؛ هماهنگی‌هایی انجام شده و فردا ساعت ۶ صبح در محل تشکیل جلسه خواهیم داد.

- راه و شهرسازی باید این مناطق را در حوزه سکونت‌گاه‌های پرخطر خود در دستور کار قرار دهد؛ البته تعدادی از منازل جابجا شده اند که آمار دقیق آنها را فعلا در دسترس نداریم.

- قطعا در بارندگی‌ها نیز شرایط بهتر از این نخواهد بود و احتمال ریزش و تخریب مجدد وجود دارد.

*وضعیت بحرانی است!

شهردار منطقه هفت اهواز نیز در ارتباط با این حادثه و وضعیت خانه‌های این منطقه توضیحاتی داد:

- طرحی به اسم مینا در سال ۸۵ با تولیت فرمانداری شروع شد که بر اساس آن تملک، تخریب و تبدیل به فضای سبز ۲۷۰ باب منزل مسکونی در دستور کار قرار گرفت.

- با اجرای این طرح ۲۰۰ منزل مسکونی تخریب شد و تعدادی از آنها به هر دلیل از جمله اتمام بودجه یا اراده اجرای طرح باقی ماند.

- ۵۵ باب خانه را در سال قبل برای تملک در دستور کار شرکت عمران و مسکن سازان قرار دادیم ولی این کار انجام نشد.

- عدم وجود متولی برای خانه دار کردن این اهالی یکی از مشکلات اصلی است و شهرداری فقط وظیفه شناسایی این منازل و تبدیل زمین به فضای سبز را بر عهده دارد.

- از سمت منبع آب نیز آب شرب به صورت چشمه چهار فصل در دلایه های کوه این منطقه درز پیدا کرده است.

- در حال حاضر اهالی خیابان های بختیاری، یک طباطبایی و چهار خالدی در منطقه کوی رمضان و منبع آب وضعیت مناسبی ندارند.

- در حال حاضر خیابان یک طباطبایی از همه پرخطرتر است و اگر تخته سنگ موجود در آن سقوط کند حداقل سه خانه تخریب می شود.

- در این خیابان ها ۸۴ باب منزل مسکونی در معرض ریزش خیلی فوری و در اولویت هستند.

- ۴۷ خانه را هفته قبل تخریب کردیم و با توجه به فقر این خانوارها اگر بحث سکونت مردم این مناطق را حل نکنیم، امکان دستیابی به نتیجه مطلوب وجود ندارد.

*مقصر اصلی شهرداری است/ به وزیر کشور تذکر خواهم داد

واکنش جواد کاظم‌نسب الباجی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی به حادثه ریزش کوه در کوی منبع آب و جان باختن دو کودک را در ادامه می‌خوانید:

- مقصر اصلی فاجعه امروز، ضعف نظارت شهرداری است و در رابطه با این حادثه قطعا به وزیر کشور تذکر خواهم داد؛ ریشه حادثه امروز ضعف دستگاه نظارتی برمی‌گردد. 

- اگر این ساخت و سازها تخلف محسوب می‌شد که شهرداری نباید اجازه این ساخت و سازها را می‌داد و از احداث منازل در این نقاط باید جلوگیری می‌کرد و اگر تخلف نبود باید راهکارهای ایمنی و امنیتی لازم نظیر صدور پروانه ساختمان و اعزام ناظر ساختمان را به کار می‌برد.

 - کم‌توجهی شهرداری اهواز نسبت به کوی رمضان و سایر مناطق مشابه موجب وقوع فاجعه امروز شد. حادثه امروز مایه شرمساری است که در یک کلانشهر که در دامنه کوه‌های زاگرس و البرز نیست، بلکه منازل در دامنه تپه‌ها قرار دارند، چنین اتفاقی رخ داده است.

- شهرداری اهواز برای ایمن‌سازی منازل و خانه‌های فرسوده این منطقه چه کاری انجام داد؟‌ اگر توجه و همت به خرج می دادند و به داد مردم این منطقه می‌رسیدند، حادثه امروز رخ نمی‌داد. 10 سال قبل هم ریزش کوه در همین خیابان موجب جان باختن حدود 10 تن از شهروندان ما شد. از آن موقع تاکنون شهرداری چه تدبیری به خرج داده و چه راهکاری اتخاذ کرده است!

- شهرداری می‌توانست تپه‌هایی را که این خانه‌ها در مجاورت و حاشیه آنها احداث شده‌اند را با اقدامات عمرانی، ایمن کند و از سویی با فضاسازی در این تپه‌ها، چهره و نمای شهر را تغییر دهد. مقصر اصلی حادثه امروز، ضعف نظارت بر مجموعه شهرداری است.

- از شهردار و شورای محترم شهر اهواز می‌خواهیم که به جد برای رسیدگی به مشکلات کوی رمضان منطقه هفت ورود و تدبیر کنند و برای هر منطقه با اولویت‌بندی بر اساس محرومیتی که دارند، برنامه بچینند و کلانشهر اهواز را از این وضعیت خارج کنند.





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار