110701   1112
تاریخ انتشار: 1396/06/06 22:34
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی خوزستان سیراب کردن دشت‌های استان است.

 

به گزارش سایت آماج نیوز، همایون یوسفی، امروز در گفت‌و‌گو با خبر نگار فارس در اهواز، با اشاره به تغییرات اقلیمی در کشور ایران اظهار کرد: بر اساس الگوهای جهانی تغییر اقلیم اکنون از جنوب غرب ایران یعنی منطقه خوزستان در حال ورود به ایران است، و چنانچه موضوع تغییر اقلیم در کشور جدی گرفته نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاید 20 یا 30 سال دیگر بحث تغییر اقلیم کل فلات ایران را فرا خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود:  با این تفاوت که در خوزستان به علت اینکه آب زیاد است اثرات تغییر اقلیم شاید کمتر اتفاق بیفتد اما در مناطق مرکزی ایران چون میزان آب کمتر است اثرات تغییر اقلیم به مراتب شدیدتر خواهد بود و به همین دلیل باید در نظام برنامه ریزی و بودجه کشور بحث محیط زیست را یک مسئله جدی ببینیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه مساله آب در صدر مشکلات محیط زیستی قرار دارد، عنوان کرد:  اکنون حلقه مفقوده در مسائل محیط زیستی ما مشکلات آبی هست که در فلات ایران وجود دارد.

یوسفی مشکلات آب کشور را یک مشکل تاریخی برشمرد و افزود: همیشه فلات ایران و کل کشور جزو مناطق کم آب دنیا بود، که متأسفانه به علت افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی و روی زمینی است، به همین دلیل از تعداد  600 دشت آبی کشور حدود 300 دشت به شدت درگیر تنش آبی هستند.

وی افزود: از جمله دشت‌هایی که دچار  تنش آبی شدید شده‌اند، دشت خوزستان است، و برخلاف اینکه اعلام می‌شود، بحث انتقال آب برای آن مطرح است؛ خوزستان جزو دشت‌های بحرانی است که تنش آبی در آن در حال اتفاق افتادن است.

یوسفی توضیح داد: اکثر مشکلات زیست محیطی ما  ریشه در کمبود آب دارد، و مثال واضح آن بحث گرد و غبار است؛ گرد و غبار اگر در خوزستان رخ داده ریشه اصلی آن در کمبود آب است و مثال مشخص آن هم خشک شدن تالاب‌ها به ویژه هورالعظیم و شادگان است.

وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم مشکلات محیط زیستی استان خوزستان را حل کنیم راهی نیست به جز اینکه آب دشت‌های خوزستان را تأمین کنیم.

یوسفی افزود: مثال این موضوع هم این است که به هر حال طی مدت اخیر با آبگیری تالاب هورالعظیم شدت و میزان گرد و غباری که با منشأ داخلی در خوزستان ایجاد می‌شده کمتر شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان هواشناسی و بر اساس مشاهدات عینی امسال از ابتدای سال به دلیل آبگیری در تالاب‌ها شدت و میزان گرد و غبار کمتر شده است، متذکر شد:  بحث تثبیت کانون‌های گرد و غبار نیز در کاهش این گرد و غبارها تأثیر دارد، اما وضع موجود پایدار نیست و اگر اکنون گرد و غبار نداریم به دلیل این است که سمت وزش بادهای ما روی کانون‌های داخلی استان خوزستان نیست.

یوسفی در ادامه گفت: تقریبا از شمال شرق خوزستان به مناطق جنوبی این وزش باد در نیمه اول سال وجود دارد و این کانون‌های داخلی را درگیر نمی‌کند، اما در نیمه دوم سال جهت وزش باد برعکس می‌شود، و این می‌تواند کانون‌های داخلی ما را مجددا درگیر کند، و ما راهی که برای جلوگیری از بروز گرد و غبار داریم این است که بتوانیم کانون‌های داخلی را در مدت زمان باقی مانده کنترل کنیم.

وی در ادامه همچنین خطاب به اعضای جدید شورای شهر ابراز امید واری کرد: اعضای جدید منشأ خدمات خیر برای اهواز شوند، از طرفی وضعیت هر کلانشهری تابعی از شهرهای اطراف خودش است،  و اگر می‌خواهیم اهوازی آبادتر داشته باشیم باید سایر شهرهای استان هم آباد شوند.

یوسفی تاکید کرد: تا زمانیکه که شهرهای استان از نظر اشتغال و مسائل مختلف قوی نباشند مجموع مشکلات این شهرها در اهواز تجمع پیدا خواهند کرد، چرا که مشاهده می‌کنیم بسیاری از مشکلات اهواز مانن بیکاری حاصل تجمع مشکلات در شهرهای دیگر است.

وی بیان کرد: در زمان جنگ تحمیلی در محدوده میدان چهارشیر اهواز تابلوی کوچکی نصب شده بود که روی آن تابلو جمعیت شهر اهواز را 300 هزار نفر نوشته و اکنون با همان زیرساخت‌ها جمعیت شهر اهواز حدود یک میلیون و 600 تا 700 هزار نفر است.

یوسفی گفت: درست است که شهرستان‌های باوی، حمیدیه و کارون جدا هستند ولی آنها عملا جزئی از اهواز هستند و در محاسبه جمعیت اهواز آنها هم شامل می‌شوند.

وی تاکید کرد: به طور حتم شهرها با توجه به  زیرساخت‌های آن  توسعه پیدا نکرده اما جمعیت آنها  چندین برابر شده است، به همین دلیل در اطراف اهواز شاهد توسعه حاشیه‌نشینی هستیم.

یوسفی یادآور شد: کلید عمده حل مشکلات اهواز این است که بتوانیم حاشیه‌ها را ساماندهی کنیم، که در این مقوله در کشور تجارب موفقی از جمله در حاشیه تهران داشتیم.

وی با اشاره به اجتماعی بودن دو نهاد شورای اسلامی شهر و شهرداری گفت: تا زمانیکه در سایر قسمت‌ها توسعه پیدا نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شورا بتواند یک دفعه همه شهر را متحول کند شورا وقتی موفق خواهد بود که اقتصاد مردم متحول شود.

یوسفی خاطر نشان کرد: به منظور موفق عمل کردن و داشتن ساخت شهری بهتر نه تنها خود شورا و شهرداری باید سهیم باشند بلکه همه دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند؛ یعنی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فقط شهرداری و شورا این کار را انجام دهند و همه دستگاه‌ها باید سهیم باشند.

وی عنوان کرد: به عنوان یک شهروند می‌گویم، شاید یکی از بزرگترین مشکلات شهرداری اهواز به عنوان موتور محرکه این است، که یک بدنه خیلی سنگین و تقریبا غیرمتحرک داشته است، طی سنوات مختلف این بدنه بزرگتر شده و اغلب هم کارشناسی نیست و شاید مهترین چیزی که بتواند به بهبود امور کمک کند همین حل مشکلات بدنه شهرداری است.

یوسفی بیان کرد: وضعیت معیشتی در خوزستان به جایی رسیده که مردم انتظار این را دارند، که همه ما کار کنیم و هر قشری اعم از شهرداری، شورا، استانداری و سایر دستگاه‌ها باید کار کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته تمامی محله‌های اهواز جزو محله‌های خوب بودند، یاد آورشد: اما اکنون تنها مناطق کیانپارس؛ امانیه، لشکر، گلستان، زیتون کارمندی، کوروش و ... جزو مناطق خوب هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به بازدیدی که از مناطق کیان و خشایار داشت، خاطر نشان کرد:  این مناطق نسبت به قدیم خیلی افت بیشتری داشتند، این در حالی است که این مناطق محلات بی مثالی بودند، انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌هایی که در اهواز وجود دارد؛ با مشارکت شهروندان شهری بهتر و آبادتر داشته باشیم.

برچسب ها:
یوسفی ؛ نماینده ؛




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار