110692   1143
تاریخ انتشار: 1396/05/24 20:50
مدیر کل بحران استانداری خوزستان گفت: اگر در بحث آب ورود نمی کردیم، دچار بحران های زیادی می شدیم، به همین دلیل در سال جاری در حوزه کرخه مجوز کشت تابستانه داده شد، اما عدم نظارت دستگاه های متولی سبب شد کشت های غیرمجاز اتفاق بیفتد.

 

 

به گزارش سایت آماج نیوز، به نقل ازخبرگزاری فارس از اهواز، کیامرث حاجی زاده با اشاره به ویژگی های استان خوزستان در بین استان های کشور به ویژه در حوزه بحران اظهار کرد: استان خوزستان از نظر بحران در میان ۳۲ استان کشور، در رتبه ۳۱ قرار دارد، تا جایی که برخی از بحران‌ها به صورت روزانه درامده‌اند.

وی تصریح کرد: خوزستان به دلیل جایگاه ویژه ای که به لحاظ شرایط جغرافیایی، اقتصادی، مدل جغرافیایی و از همه مهم تر میراث 8 سال دفاع مقدس دارد، اغلب زیر ساخت های فعلی آن معیوب است، که بسیاری از بحران های فعلی استان ریشه در زیر ساخت های معیوب استان دارد .

مدیر کل بحران استانداری خوزستان متذکر شد: بسیاری از زیرساخت ها پیش از انقلاب احداث شده است و پس از آن زیرساخت جدیدی اتفاق نیفتاد و همان زیرساخت ها یا فرسوده شد یا در اثر جنگ از بین رفت.

حاجی زاده با بیان اینکه خشکسالی های پی در پی سبب تغییر در اقلیم جهانی شده است توضیح داد: برخی کشورهای منطقه و همسایگان نیز با سدسازی در بالادست و خشک شدن تالاب های مرزی مثل هور العظیم  با یکسری اعمال غیر کارشناسی سبب شدند، که امروزه خوزستان دچار بلایای طبیعی و غیر طبیعی را تجربه کند.

وی با شاره به وضعیت استان در بلایای طبیعی گفت: اهمیت استان می طلبید که ساختار ستاد بحران  هر چهار مرحله( پیش بینی، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی)فعال و پویا باشد.

حاجی زاده با بیان اینکه ستاد بحران چهارده کارگروه تخصصی دارد، بیان کرد: این کارگروه ها در سال های گذشته بنا به دلایلی نیمه فعال بود، که ظرف شش ماه گذشته یازده کارگروه تشکیل شد.

وی با تاکید بر مقوله اطلاع رسانی به عنوان یکی از بالاترین معیارهای حقوق شهروندی تاکید کرد: در ستاد بحران واحد اطلاع رسانی راه اندازی شد که ارتباط خوبی را با مطبوعات برقرار دارد.

حاجی زاده با  اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش در بحث بحران که مدتی بود، مغفول مانده است عنوان کرد: با استفاده از اساتید دانشگاهی کمیته 40 نفری تشکیل که نخستین خروجی آن برگزاری همایش ملی مقابله با ریزگردها بود.

وی در خصوص برنامه های دولت به منظور کاهش و مقابل با ریزگردها یادآور شد: تنها دوره ای که مجوز اعتباری بزرگی به منظور زیرساخت های استان شد،  در این دولت اتفاق افتاد  که در حال عملیاتی شدن است.

حاجی زاه افزود: پس از بحران ریزگردها و قطعی های آب وبرق، تصفیه خانه های استان مجهز به دیزل اپراتور شدند.

وی ادامه داد: در بحث مخابرات در گذشته باطری هایی که برای مواقع اضطرای تعریف شده بود، 4ساعته بود اما اکنون باطری های 8تا 12 ساعته وارد استان شده است، تا در مواقع اضطرای بتوان تا زمان زیادی اطلاع رسانی کرد.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه حضور ستاد در اکثر بحران ها مثل چال کندی که جزو پروتکل ستاد بحران نیست، و ستاد بحرانه به دلایل مسائل انسان دوستانه ورود می کند، گفت: زمانیکه در پایین دست پل ششم سقوط کودک اهوازی در کانال آب غرق شد، ستاد بحران در این خصوص کمیته حقیقت یاب  تشکیل داد.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان در چگونگی تامین آب کشاورزی و کشت های تابستانه بیان کرد: منابع آبی استان محدود است و اغلب منابع آبی اش سطحی و از رودخانه ها است.

حاجی زاه تاکید کرد: اگر در بحث آب ورود نمی کردیم، دچار بحران های زیادی می شدیم، به همین دلیل در سال جاری در حوزه کرخه مجوز کشت تابستانه داده شد، اما عدم نظارت دستگاه های متولی سبب شد کشت های غیرمجاز اتفاق بیفتتد.

وی با بیان اینکه کشت شلتوک دو زیان دارد، تشریح کرد: اولا منابع آبی برای کشت های مجاز داده شده است، از طرفی آورد سدها هم کمتر است، به همین دلیل هدر رفت منابع را خواهیم داشت، و برای آب شرب و پاییزه با مشکل مواجه خواهیم شد.

حاجی زاده تصریح کرد: طی یک طرح مطالعاتی در خصوص بازه های بحرانی در رودخانه ها تعداد116 بازه بحرانی شناسایی شد، که مهمترین آنها در روستای ام الحجار و روستای سید نبی است.


وی گفت:  دو مصوبه در خصوص بالگرد هایی که قرار است،  به صورت کامل در اختیار منابع طبیعی جهت اطفاء حریق قرار بگیرد، رونمایی شد.

مدیر کل بحران استانداری خوزستان در پایان با اشاره به خسارت های ناشی از سیل در سال گذشته توضیح داد: مبلغ اعتباری 30میلیارد تومان که به عنوان خسارت تخصیص داده شده بود، با دستور معاول اول رئیس جمهور به 69تفیض شد.


به گزارش سایت آماج نیوز، با توجه به افزایش حریق  در استان قرار است روز شنبه 28 مرداد ماه جاری یک کارگاه آموزشی ملی-منطقه ای در بحث اتفاء حریق در تالار نفت برگزار شود.

برچسب ها:
حاجی زاده ؛ بحران ؛ نشست خبری ؛




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار